نارنجستان خیال[ادبیات معاصر،سه گانی](محمد عبداللهی)

با اجازه دکتر فولادی: این وبلاگ اول و پانزدهم هر ماه به روز می شود.

نارنجستان خیال[ادبیات معاصر،سه گانی](محمد عبداللهی)

با اجازه دکتر فولادی: این وبلاگ اول و پانزدهم هر ماه به روز می شود.

یک سپید و چند سه گانی

سلام دوستان بزرگوار

دیگر خودم هم از دیر کردن هایم به ستوه آمده ام اما چه کنم که خیلی گرفتارم و  گویا این گرفتاری ها  پایانی ندارد.

بگذریم...

هرچند که از روزهای سال نو  مدت ها می گذرد اما من این روزها را  صمیمانه به شما شادباش می گویم و آرزویی جز بهروزی و پیروزی شما بزرگواران ندارم.

 سوای گرفتاری هایم در این مدت مدید به سراغ دوستان می رفتم و عرض ادبی می کردم وگاهی با نوشته های تندم موجب رنجش برخی خوبان را فراهم می آوردم که از همه پوزش می خواهم.

همچنین روز جهانی کارگر و هفته ی پر افتخار مقام معلم را به کارگران عزیز و معلمان دلسوز شادباش می گویم.

این پست را با یک سپید و چند سه گانی ارائه خواهم داد و مثل همیشه چشم به راه نقددلنشینتان...


باران که می آید

پر می شوم از ابرهای دلتنگی

می روم کنار خاک

و می رسند

بغض های کال چهل ساله ام


*

من با ابرهای باران زا

خویش ترم

 تا سترون هاش!


* واین هم چند سه گانی:


1)

از بس که هوای این کوچه ملال انگیز است

-توهین نشود-

من معتقدم بهار هم پاییز است


2)

آبشار با خودش:

باید استقامتی چو کوه داشت

در سقوط می شود شکوه داشت!


3)

این شیارها چه آشناست!

_ردّ دزد دهکده ست_

وه!شبیه کفش کدخداست!


4)

لنگه های دربِ چوبی حیاط

گرچه کهنه اند، بی غم اند

خوش به حالشان که با هم اند



fontbr /
نظرات 35 + ارسال نظر
کاظمی 1391,02,11 ساعت 12:53

سلام محمد جان.
بالاخره چشممان به جمال نوشته هایتان افتاد و خواندیم خواندنی ها را.عالی بود.

سلام
ببخشید تایید نشده بود
؛پشت این پنجره ها صندلی چوبی نیست

بی تو در زندگی ام،خاطره ی خوبی نیست

و
بی تو در خانه ی من عقربه ها دیوارند

و زمان مضطرب و فاصله ها بسیارند

با تشکر از حضورتون
لطفا نظرتونو بگید
ممنوم

درود دوباره استاد عزیز
مثل همیشه زیبا و خواندنی و دلنشین
؛این شیارها چه آشناست!

_ردّ دزد دهکده ست_

وه!شبیه کفش کدخداست!


واقعا لذت بخش و زیباست.دستتون درد نکنه
قلمتون همواره پویا وسبز
برقرار باشید

سلام استاد بسیار زیبا .درود

رنجبر 1391,02,11 ساعت 13:47 http://ranjbar57.blogfa.com

سلام برعبداللهی عزیز
بسیار زیبا سروده اید به ویژه:
لنگه های دربِ چوبی حیاط

گرچه کهنه اند، بی غم اند

خوش به حالشان که با هم اند
سربلند باشید!

ه.م.رها 1391,02,11 ساعت 18:03 http://raha83.blogfa.com

سلام بر جناب عبداللهی نازنین...
مرحبا !چه دست پر آمده اید.
سه گانی های خیلی زیبا بودند.2واقعا عالی بود و به نظرم تمام خصوصیات یک سه گانی خوب رو داشت.خیلی تاثیرگذار بود و البته پرمفهوم.3 نیز همینطور ولی مظمونی تکراری داشت 4 نیز چنین.1 گر چه زیبا بود ولی زیاد به دلم ننشست.
در مجموع به نظرم خیلی با قبل متفاوت بودند این سه گانی ها
لذت بردم و شاعر بمانی

سلام
این نظر لطف شماست.این پست را با استمداد از سخنان بزرگان به حضورتان ارائه داده ام و طبیعی است که برخی از این سخنان و مضامین برای شما تکراری باشد. این نشان از سطح وسیع معلومات جناب عالی ست.

درودبرعبدالهی عزیز
سه گانی هایی خوبی همیشه اینجا هست
می نشینم وچندبارمی خوانم .
دیگرنیازاست تحلیل شوند
ممنونم ازحضورت دوست عزیز
هرچنددوست داشتم تونشست سه گانی زیارتتون کنم

سلام بزرگوار
ممنونم که دعوتمو پذیرفتید
با حضورگرم شما ونظرات وانتقاداتتان بی شک انگیزه بیشترخواهم یافت برای ادامه.

کنعان محمدی 1391,02,16 ساعت 14:15

سلام وخسته نباشید.خوب بودند امامفهوم سه گانی هاراازقبل شنیده بودم

سلام. همانطور که قبلا عرض کردم. این سه گانی ها برگرفته از سخنان بزرگان است.

سلام جناب عبداللهی عزیز
حسن حضورتان راسپاس
توفیق رفیق.

سلام بر محمد عزیز.
حال و احوال؟
از دیرکرد پوزش می طلبم. لطفا موقع پست خبر بفرمایید.
کارها را خواندم و از همه لذت بردم. ژرفایشان نسبت به کارهای قبلی شما بیشتر شد است. فقط:
در سه گانی اول مصراع اول کمی اضافه وزن دارد. همچنین در همان سه گانی به نظرم توهین نشود نیاز نیست و می شد شه گانی رو اینطور نوشت:
از بس که هوای
این کوچه ملال انگیز است
من معتقدم بهار هم پاییز است.
پاینده باشید.

سلام بر جناب دکتر فولادی عزیز
امید وارم حالتان خوب باشد.پوزش مرا از غیبتم در جمع سه گانی پردازان کوشا بپذیرید.
بنده همیشه از شاگردی در محضر شما خوشحال بوده و هستم و بر خود می بالم. خود نیز می دانید که این ها را ازاعماق قلبم می گویم.
قطعا هم چنان است که می گویید.
موفق باشید.

کنعان.م 1391,02,19 ساعت 15:29

سلام استاد.دوسه گانی به یادگار... برخوابم بهانه ای/من چون شترپیر/توهم پنبه دانه ای/ ........................................ دربازوبسته شد/وای یارم امده.../بادسرشارزخنده شد

سلام جناب محمدی.
سه گانی های زیبای شما را می خوانم ولی ایکاش می توانستید در فضای مجازی فعالیت کنید تا نظرم را بهتر برایت می گذاشتم.اگر می توانید وبلاگی بسازید و نشانی آن را برایم بفرستید.

سلام...

بسیار از خوانش کارهای خوبتان محظوظ شدم. به خصوص سه گانی های شماره 4 و2 عالی بود.

شاد باشید.

ع.ک 1391,02,19 ساعت 22:32 http://alikameli.persianblog.ir/

سلام

همه چیز گویاست. گوایی اش نیز دلیل بر زیبایی اش است.
از سپید و سه گانی ها لذت بردم.
همواره شاد کام باشید.

ص 1391,02,20 ساعت 08:46 http://sahebsalam.blogfa.com

سلام
سه گانی های بسیار زیبایی خواندم
از چهارمی بیشتر لذت بردم

سلام ممنون از حضورتان
واز راهنماییهایتان
امیدوارم که بتونم با مطالعه بیشتر وخوندن سه گانی های زیبای شما ودوستان سه گانی سرا با دقت بیشتری به سه گانی بپردازم

... 1391,02,20 ساعت 15:25

سرقت ادبی در روز روشن بخوانید
http://www.pana.ir/NSite/FullStory/News/?Id=274988

سلام.
نمی دانم این پیام از طرف چه کسی برای من ارسال شده استِ اما آن چه را که من از تعریف نوخسروانی آقای شاعر خواندم همان سه گانی خودمان است ....

... 1391,02,20 ساعت 16:45

به دنبال سرقت ادبی در روز روشن این لینک را هم ببینید
http://news.veyq.ir/news/288736/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%B3%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF

سلام بزرگوار زیبا بود به خصوص دومی به دل نشست...[گل]

سلام شاعر عزیز جناب آقای عبدالهی[گل]
وقتتون بخیر!

ضمن تبریک ولادت باسعادت بانوی آب و آیینه- دعوتید به خواندن و نقدوبررسی چهارپاره ای به نام "کندوی خورشید" و 3 سه گانی که همه را تقدیم کرده ام به مامان خوبم و همه مامان های مهربان و همه دختران و بانوان بااستقامت سرزمینم:

تو الهه ای
آسمان شبی تو را سرود
شعر فی البداهه ای

حضورتون خیلی خوشحالم می کند[لبخند]

سلام.
چشم .در اولین فرصت خواهم آمد.

سلام عبدالهی عزیز

کارهایت را خواندم.بسیار پیشرفت کرده اید

سلام و درود.
اشعار زیبای شما را خواندم وآموختم.
سه گانی شماره ۲ تصویر زیبا و عمیقی دارد. سه گانی شماره ۴ هم دلنشین و دوست داشتنی.
برقرار باشید.


درود بر آقای عبداللهی بزرگوار!

خوشحالم که بعد از مدتها از شما شعر می خوانم.
سه گانی ها خیلی زیبا بودند . کار اول که همانگونه که استاد فرمودند اشکال وزن دارد و سطر دوم هم حشو است.

کار دو و سه عالی بودند .
کار ۴ چند وقت پیش به گونه ای دیگر برای من اس ام اس شد :

لنگه های چوبی در حیاطمان
گرچه یر جیر جیرمی کنند ،محکمند
خوش به حالشان که لنگه ی همند!

و چقدر خوشحالم که این کار زیبا از شماست و پخش هم شده. کاش اون موقع می دونستم شاعرش شمایید تا زیرش اضافه می کردم.


تندرست و شاد باشید

سلام بر بانوی سه گانی ایران
خوشحال می شوم که دوستان نظراتشان را برایم ارسال می کنند.در خصوص سه گانی اول من هم قبول دارم اما متاسفانه وقت تصحیح نداشته ام.سعی می کنم ئر اولین فرصت آن ار تصحیح کنم.
اما در خصوص این سه گانی ها باید عرض کنم که جملات حکیمانه ی بزرگان بود که بنده در قالب سه گانی ریخته ام حال تا چه مقبول افتد!

رستمی 1391,02,23 ساعت 11:54

سلام برشما.
شعرهای زیبایت را خواندم .دستتون درد نکنه. عالی بودند.

سپاس از حضور و نقد و نظر مفید تان

و درود بر قلم سبز تان

اوکتای 1391,02,23 ساعت 14:11

سلام جناب عبدالهی

راستش نظرتان را در وبلاگ ماه بلاگ نوشته بودید.این سرویس فیلتر شده است لذا به لیمو بلاگ کوچ کرده ام.

سلام اوکتای عزیز
متاسفانه (!؟) این وبلاگ های شما دائما فیلتر میشن.چه خبره!
اما هر جا بروید ما دست از دامن شما نخواهیم کشید.

درود استاد
مر30 از تبریک وپاقدم سبز تون
وعذر می خوام که با تاخیرم باعث نگرانی شما شدم
وممنون ازنظر محترمتون...سپاس ویزه
کمی کسالت..........ودل دردویروسی... که تمام جمعه رو درگیرش بودم و...
بماند...........
انقدر زیبا سه گانی سروده اید
که جز خیلی خیلی خسته نباشید ...نمی توان گفت!!!!!!!
:
از بس که هوای این کوچه ملال انگیز است

-توهین نشود-

من معتقدم بهار هم پاییز است
همشون تصویرای بکری دارند جناب.............
:لنگه های دربِ چوبی حیاط

گرچه کهنه اند، بی غم اند

خوش به حالشان که با هم اند

بازم ممنون از همه چی جناب
وتا درودی دوباره
بدرود

درودی دیگر قربان
ظاهرا مشکلی در کامنت هست
قبلا هم تایید نموده بودم
والان هم مجدداا
ولی نمی دونم چرا رویت نمیشه
شرمندم جناب استاد
بدرود..............

درود برشما
درودی دوباره استاد
باز هم خواندم
اگر دیر امدید اما با دست پر امدید
واقعا زیبا سروده اید
باشاعرانه گیهای فوق العاده
وتصویر سازی های زیبا
:
آبشار با خودش:

باید استقامتی چو کوه داشت

در سقوط می شود شکوه داشت!
...............
باز هم عذر بابت همه چی.............مشکل رفع نشدنمیدانم از کجاست...!!!!!!!!!
وعذر تقصیری ویزه
تادرودی دوباره
بدرود

سلام ممنون از این همه دلواپسی هاتون.
هر کجا هستید ُباشید.امیدوارم آسمان مال شما باشد!

سلام و درود شما خیلی بزرگوارید و نسبت به حقیر محبت دارید از خوندن سه گانی های زیبایتان لذت بردم.سپاس

راثی پور 1391,02,26 ساعت 00:26

سلام بر عبدالهی عزیز
ممنون از تفقدتان.
شعرهای زیبائی از شما خواندم بویژه سه گانی دو که بسیار زیبا بود

مرحبا بر این ذوق

درود بر شاعر!

وقت تان به خیر!
زیبا سرودید اما با اجازه ی تان بدون اطاله ی کلام!!!!! مستقیم می روم سر اصل مطلب:

شعر نخست را ابتدا فکر کردم نیمایی ست اما از سطر سوم دیدم نه! شعر به نظرم دوتا بود تا یک شعر! چون بخش اول، تا همان ؛ بغض های کال ۴۰ ساله ام؛ شعر کامل شده بود!
بخش دوم هم می توانست یک شعر جدای دیگر باشد!

سه گانی ۱:
مصرع اول انگار وزنش درست نیست و هجای اضافه دارد+ کلماتی که اضافه اند! می شود به جای ملال انگیز حزن انگیز هم بگذارید! البته نهایتا؛ اختیار با شاعر است!

از بس هوای کوچه ملال انگیز...
توهین نشود اما
انگار بهار هم پاییز...
..........................

سه گانی ۲:
آبشار با خودش: در اینجا با اینکه : هم گذاشتید اما رسالت را در مصرع اول تکمیل نکردید! بهتر بود فقط ؛آبشار گفت:؛ را می نوشتید !


آبشار گفت:
؛باید استقامتی چو کوه داشت!
در سقوط می توان شکوه داشت...؛
........................................

سه گانی ۳:
در مصرع سوم کاربرد ؛وه؛ خوب نیست چون این شگفتی مثبت را می رساند نه منفی را!

این شیارها چه آشناست!
ردپای دزد دهکده ست؟
نه! شیار کفش کدخداست!!!
..................................

سه گانی ۴ از شماست؟ من نمی دانستم! زیباست.
..................................

اینها صرفا؛ یک نظرند و ارزش قانونی ندارند!!!!


سبز و سرافراز باشید و مانا!

سلام بر شاعر گرامی
از این همه حسن توجه به پریشان گویی های بنده بسیار مشعوف شدم.
با برخی نظرات جناب عالی موافقم این به این معنا نیست که بقیه ی نظراتتان راقبول ندارم بلکه در پذیرش آنها با نوعی سرسختی مواجه می شوم.
ممنونم از آن جناب...

درودی دیگر جناب آقای عبدالهی عزیز!
حال مادر بزرگوارتون چطوره؟ الحمدلله بهبود پیدا کردند/
امیدوارم سایه سار مهرشان بر سر شما و دیگر عزیزان شان مستدام باشد.
دعاگویشان هستیم! آلاله هم سلام می رساند[گل]

پاینده باشید و سبز

سلام
ممنونم از احوال پرسی تون. الحمدالله بد نیست.

لنگه های درب چوبی حیاط
گرچه کهنه اند ُبی غمند
خوش یه حالشان که با همند
از همه ی سه گانی ها لذت بردم
بخصوص این سه گانی۴
به روی چشم نظرتان اجابت شد.

درود من این سه گانی شما رو"دزد دهکده" قبلا به صورت پیام شنیده بودم،قشنگه، قبلا خیلی سعی کردم با آقای فولادی ارتباط داشته باشم اما نشد من ی پسر نوزده ساله ی جنوبی ام که مدتی با قالب سه گانی آشنا شدمه ،قبلا رباعی،غزل و هایکو کار میکردم اما الان اکثر کارهام شدنه سه گانی، ی سه گانی از خودم: می نوازد باد پاییز با کمانچه! مظربش آویز . . . . ‏‎ ‎

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد